رسانهها چقدر توانستند در انتشار و پوشش گزارشها و اخبار علمی موفق شوند؟ چالش اصلی در ارتباط میان رسانهها و جامعه علمی کجاست. در شرایط پاندومی کووید 19 پاسخ به این پرسشها بیش از پیش اهمیت مییابند.
به گزارش
عطنا، نشست «تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی»، پنجشنبه 6 آذر ، با حضور منظور حسین سومرو، رئیس بنیاد علمی اکو، زرین زردار، مدیر اجرایی کرسی ارتباطات علم یونسکو در ایران،
ماهالتچامی آروجانان، مدیر اجرایی انجمن اطلاعات بایوتکنولوژی مالزی و محمد السنباطی رمضان، روزنامهنگار علمی از بلژیک، به همت بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) و همکاری بنیاد علمی اکو، به صورت مجازی برگزار شد.
اینفودمی چیست و به چه کار می آید؟
محمد السنباطی رمضان رئوس مطالب ارایه شده خود را با مفهوم جدیدی به معنای اینفودمیک بسط و شرح داد:
چیزی که من امروز میخواهم در مورد آن صحبت کنم، جلوگیری از همهگیری عفونی بعدی است، به خاطر موقعیتی که در حال حاضر در مواجه با کووید 19 داریم.
اول اینکه اینفودمی چیست؟ این یک لفظ جدیدی است که به دنیا آمده است؛ میشود گفت این اطلاعاتی که بیش از حد وجود دارد و به وفور یافت میشوند و بعضی از آنها دقیق هستند و بعضی دقیق نیستند و در مورد همهگیری صحبت میکنند، ممکن است به بی اعتمادی نسبت به دولتها و همچنین به پاسخ آنها نسبت به مشکلات اجتماعی، بهداشتی، چه در بعد ملی و چه در بعد جهانی منجر شود. خیلی از جوامع علمی نظرشان این است که بین مردم عادی و جامعۀ علمی، فاصله وجود دارد. همانطور که پیشتر هم دانشمندان گفتند، سازمان جهانی بهداشت هم همین را اعلام کرد.
همۀ رسانهها میخواهند اخبار مربوط به کرونا را پوشش دهند، چون زندگی همۀ ما را تحتالشعاع قرار داده است، برای همین ما در رسانهها، تلویزیون و روزنامهها به بازیگران کلیدی در منتقل کردن نظرات جامعۀ علمی به مردم عادی احتیاج داریم.
رسانهها در پوشش اخبار علمی موفقاند؟
مردم عادی، مصرف کنندۀ صرفِ این اطلاعات نیستند، بلکه خودشان نقش مهمی در بازنشر و تولید آنها در رسانههای اجتماعی بازی میکنند و مجدداً این اطلاعات توسط دیگر افراد مورد استفاده قرار میگیرد، همۀ این اطلاعات الزاماً درست و دقیق نیستند؛ تعداد زیادی اخبار غلط و جعلی وجود دارد و حجم بمباران اطلاعاتیای که ما هر روز در معرض آن قرار داریم. از نظر من، این روشِ جریان یافتنِ اطلاعاتِ علمی است.
چگونه دچار اینفودمیکِ اطلاعات اشتباه شدیم؟
مثلاً همین توهم توطئهای که در مورد کرونا وجود دارد یا اینکه، اول از همه ما فهمیدیم که در خاورمیانه، رسانهها آماده مواجهه با جامعۀ علمی نیستند، پوشش دادن اخبار مربوط به کرونا، با پوشش دادن اخبار سیاسی که خیلی در آن موفق هستند، متفاوت است؛ وقتی پای علم به وسط میآید، آنها آنقدرها هم موفق نیستند.
قبلاً علم در رسانهها جای زیادی نداشت، ولی الان که وقت آن رسیده، نشان دادند در این زمینه، خیلی قوی عمل نمیکنند. ما هر روز اول صبح، در رادیو و تلویزیون اخباری از کرونا میشنویم که گیج کننده هستند و خود رسانهها هم به نوعی گیج شدند که چطور با این قضیه برخورد کنند.
آنها با این موضوع به درستی برخورد نکردند که نحوۀ برخورد با اطلاعات علمی در مقایسه با سایر زمینهها متفاوت است. نکتۀ دیگر این است که ارتباط خوبی بین رسانهها و جامعۀ علمی وجود ندارد.
چگونه قدرت تشخیص اطلاعات را به مردم بدهیم؟
این مشکل، فقط از طرف رسانهها نیست، بلکه خود دانشمندان هم در راستای منتقل کردن اطلاعات به عموم جامعه، با رسانهها همکاری نمیکنند، برای همین یک فاصله بین جامعۀ علمی و عموم جامعه وجود دارد.
مخاطبان عمومی همیشه به رسانه توجه میکنند، برای همین اگر رسانهها سعی کنند اطلاعات شبه علمی یا اطلاعات غیر دقیق به آنها منتقل کنند، بعضی از مردم این قدرت را دارند که در مورد این اطلاعات قضاوت کنند و بگویند که این درست نیست و ما نباید به این برنامه یا اطلاعات آن گوش کنیم.
سواد رسانهای مردم باعث شده که بتوانند تشخیص دهند، کدام برنامهها اطلاعات غلطی را به آنها منتقل میکنند؛ همینطور خود آنها میتوانند تشخیص دهند که چه چیزی را میتوانند دوباره منتشر کنند، ولی بعضی دیگر هرچه را که در مورد کرونا میبینند و یا مطالعه میکنند، بدون اینکه به درستی یا غلطی آن توجه کنند، منتشر میکنند.
شبکههای اجتماعی، صلاحیت منابع خبری را دارند؟
شبکههای اجتماعی این اجازه را به همه دادهاند که نظرات خودشان را منتشر کنند، حتی اگر نظرشان هیچ پایۀ علمی نداشته باشد. هرکسی میتواند هر چه را که میخواهد بگوید، حتی اگر اشتباه باشد و آن را در شبکههای اجتماعی منتشر کند و در همین زمان میبینیم که مشکل خیلی بنیادی در ارتباط با شبکههای اجتماعی وجود دارد و آن هم این است که آنها، این آمادگی را ندارند که به عنوان منابع خبری فعالیت کنند، اصلاً آنها برای چنین کاری طراحی نشدهاند.
اگر شما یک پروفایل عادی در فیسبوک دارید، احتمالا بعضی چیزها را لایک میکنید، یک الگوریتمی وجود دارد که آن چیزی که شما لایک کردید را به شما نشان میدهد، پس عملاً آن چیزهایی را که شما دوست دارید و باور دارید به شما نشان میدهد، انگار که هر کسی در دنیای خودش زندگی میکند و در آن دنیا ایزوله شده است.
بازیگر کلیدی در انتقال اطلاعات کیست؟
اول از همه رسانه مورد توجه است، همانطور که پیشتر گفتم، رسانه یک بازیگر کلیدی در انتقال اطلاعات در مورد کرونا است. ما به این احتیاج داریم که ظرفیت رسانهها را برای پوشش اخبار علمی بهبود بخشیم، خبرنگاران حرفهای در این زمینه تربیت کنیم و به آنها آموزش دهیم که رسانه، چگونه در این زمینه باید به صورت تخصصی عمل کند و در عین حال باید به دانشمندان کمک کنیم یاد بگیرند که چطور با عموم مردم ارتباط بگیرند. به وضوح میشود دید که در بسیاری از کشورها این کمبود در جامعۀ علمی وجود دارد، در حالیکه ما نیازمند کار روی افزایش ظرفیت رسانه هستیم؛ در کنار آن ما باید به دانشمندان هم کمک کنیم که برای جلوگیری از این اینفودمیک، ارتباط بیشتر و بهتری با عموم جامعه داشته باشند.
از طرف دیگر ما در خیلی از کشورهای خاورمیانه در مدت کرونا متوجه شدیم خیلی از خروجیهای رسانهها قبل از انتشار مطلب، به اندازه کافی صحت اطلاعات را بررسی نمیکنند، حتی اگر اطلاعات غلطی داشته باشیم، آنها به اندازه کافی قبل از انتشار آن، آن را بررسی نمیکنند و پیامهای اشتباهی را منتشر میکنند. به نظر من یکی از وظایف خیلی مهم رسانه، بررسی حقایق است.
از طرف دیگر ما باید به مردم درس دهیم و یاد دهیم چطور سواد رسانهای داشته باشند و اینکه رسانه چگونه کار میکند و آنها چطور میتوانند صحت اطلاعاتی که از رسانه میگیرند را بررسی کنند. در حال حاضر مردم باید نسبت به چیزی که در شبکههای اجتماعی منتشر میکنند، آگاهتر باشند.
خیلی ساده است؛ قبل از منتشر کردن هر چیزی، فرد باید بررسی کند که آیا آن چیزی که میخواهد منتشر کند، دقیق است یا نه؟ اگر فهمید که بخشی از آن اشتباه است، باید از انتشار آن صرف نظر کند و باعث بازنشر آن نشود که این اطلاعات اشتباه در جامعه به گردش در نیاید.
اخبار اشتباه چگونه بازتولید میشوند؟
در نهایت خود بسترهای شبکههای اجتماعی باید راهحلهای بهتری را پیدا کنند. این شبکههای اجتماعی برای اینکه مرجع خبر باشند، طراحی نشده اند ولی بسیاری از فیدهای شبکههای اجتماعی به عنوان منابع خبری استفاده میکنند. این شبکههای فناورانه شروع به ایجاد یک مکانیزم برای پخش شدن بیش از حد اطلاعات اشتباه کردهاند.
محمد السنباطی رمضان در پاسخ به این سوال که امروز در دنیای کرونا چگونه میتوان حقایق را بررسی کرد؟ گفت: به نظر من این هم به همان فاصلهای که بین دانشمندان و عموم مردم وجود دارد بر می گردد. مردم دقیقا نمیدانند که علم چطور پیش میرود. دانشمندان باید در مورد حقایق و شواهدی که دارند صحبت کنند نه صرفا نظراتشان بیان کنند.
تهیه و تنظیم: محمد ایزدی یونسی